2000- luvun vehkeet mutta 1960 – luvun asenne..

Kuten olen maininnut, niin nyt on tullut ajettua kontteja.. Ihan sen verran että erotan jo 20 ja 40 kontin toisistaan… Vuosaaren satama on tullut aika lailla tutuksi ja nyt alkaa kyllä olla huumori koetuksella. .

 

Kohta 1.. Sataman vuoronvaihdot.

Miltä kuulostaa sellainen, että bussikuski ajaisi jokaisen vuoron päätteeksi varikolle ja matkustajat istuisivat 30- 45 min siellä bussissa kunnes uusi kuljettaja aloittaa työt ja matka jatkuu..

No näin se satamassa tehdään..

 

Kohta 2.. Sataman asiakashankinta.

Miltä kuulostaa sellainen tilanne missä rakennetaan maailman suurin ruokakauppa, mutta asennetaan sinne vain yksi kassa?

No näin se satamassa tehdään.

 

Kohta 3.. Työn jaksottaminen

Miltä kuulostaa sellainen tilanne, että kaupan koko henkilökunta olisi yhtä aikaa ruokatunnilla?

No näin se satamassa tehdään.

 

Siis nuo on sellaisia asioita, että missä tahansa muualla joku olisi irtisanottu aikoja sitten mutta ei satamassa. Satamassa kyllä osataan rakentaa niin hienot puitteet että niitä esitellään pitkin Eurooppaa. On hienot kulunvalvontasysteeemit. Automaatti check-in pisteet ym. ym. MUTTA jos ne työt tehtäisiin kanssa nykyajan vaatimusten mukaan niin se homma voisi toimia. Satamaan saapuu autoja non-stop ja niitä pitää palvella myös non-stop.

Esitän tässä kainon pyynnön. Jos se herra iso herra ottaisi ne verhot pois ikkunan edestä ja katsoisi sinne pihalle. Siellä pihalla on noin 50 rekkaa odottamassa konttia.. Ja ne maksaa.. Kenelle saamme laittaa laskun

Ja nyt on kenenkään logistiikan yli-into-insinöörin turha tulla selittämään mitään mistään satamaoperaattoreiden välisistä markkina-asetelmista tai eri tahojen välisistä toimivalta ongelmista. Tässä on kyse ihan MAALAISJÄRJESTÄ.. Otetaan pää pois sieltä batistiinihousujen sisältä ja tehdään asiat niin että  hommat toimii.

Huolintaliikkeet ja kuljetusliikkeet saavat jatkuvalla syötöllä selitellä asiakkaille että emme pysty toimittamaan, olemme myöhässä, emme tiedä milloin. emme voi luvata, jne.. JA KAIKKI VAIN SEN TAKIA ETTÄ SUURI JA MAHTAVA VUOSAAREN SATAMA EI TOIMI..

Ja nyt tietysti tämä yli-into-insinööri naureskelee että siellä on STEVECO ja FINNSTEVE ja MULTILINK jne jne.. Kyllä näin on, mutta lähes kaikki ongelmat ovat aivan samat operaattorista riippumatta. Tuota asiakashankintaa lukuunottamatta. Asianosaiset tunnistaa kyllä sen talon..

Pakko kyllä antaa myös positiivista palautetta.. Containership depo muutti omaa kahvitauko ja ruokatunti käytäntöä.. Tuo on hyvä alku… Ottakaa muutkin mallia