ABS, ESP,BAS, VDC, DST, ASR, EDS, EBV…

Eilen oli taas sellainen päivä etelä-Suomen teillä ettei ihan heti haluaisi kokea samaa. Minulla ei oikeastaan ollut ongelmia, mutta reitin valinta osoittautui aika vaikeaksi kun melkein kaikki pääväylät oli joko kokonaan kiinni tai ainakin käytännössä tukossa. Illalla näky tien päällä oli aivan kuin Raatteen tiellä. Auton raatoja oli muutaman metrin välein. Aivan uskomatonta.

Siinä näitä raatoja katsellessa alkoi päässä pyöriä sellainen ajatus, että kuinka paljon nykyajan autojen passiivinen turvallisuus vähentää aktiivista turvallisuutta ? Siis tarkoitan sitä kun uusissa autoissa on niin paljon turvallisuuteen tähtääviä turvavarusteita ettei niitä kaikkia edes tiedä. Ihmisille mainostetaan että tässä autossa on sitä ja on tätä. Auto korjaa sinun tekemän ajovirheen, auttaa jarrutuksessa. Tietokone tarkkailee turvaväliä. Ja jos kolari sattuu niin autossa on joka matkustajalle kolme turvatyynyä. Siis näin autoja markkinoidaan. Mainos antaa ymmärtää että ei sinulle satu mitään vaikka onnettomuus tapahtuu.

Kuinka paljon huolettomammin ihmiset ajavat tällaisilla varusteilla varustettuja autoja huonossa kelissä ?

Se on tietysti selvä että nämä turvavarusteet vähentävät loukkaantumisia ja liikennekuolemia, mutta kuinka paljon ne lisäävät juuri tällaisia ketjukolareita ?

Ja toinen mielenkiintoinen pohtimisen paikka on se, kuinka paljon yritysten työsuhdeautot lisäävät tällaisia peltikolareita ? Jos auto on omalla rahalla ostettu ja omat bonukset kyseessä niin ajatko silloin hieman varovaisemmin?

Tässä voisi olla jollekin yliopistolle pieni tutkimuksen paikka.