Aivopieruja aivopierun perään..

Kuten on monta kertaa tullut esille, niin ajelen nykyään aika usein tuota suomalaisen liikennekulttuurin kruununjalokiveä jonka virallinen nimi on KEHÄ 3. Vuoden ajan on kyseinen valtaväylä ollut aika isossa remontissa. Ensin aloitettiin lentoaseman kohdan muutostyöt ja hieman myöhemmin revittiin auki Porvoon moottoritien lähimaasto.

kehä3 kamera

Olen saanut kunnian katsella lähes päivittäin töiden etenemistä sekä niitä vaaratilanteita mitä tietyömaa on tuonut tullessaan. Muutama kolarikin on osunut näköpiiriin. Varmasti onnettomuuksien ja vaaratilanteiden syntyyn vaikuttaa moni asia, mutta kyllä väitän vahvasti että suurin syy löytyy ihan liikennejärjestelyistä. Tietyömaan kohdilla on nähty vuoden aikana sellaisia aivopieruja, että niissä on jopa haju mukana.

Heti töiden aloittamisen jälkeen tehtiin Lentoasemantien nurkilla kaistajärjestelyjä. Tien pintaan maalattiin ajorataviivoitusta ja kuviteltiin että kyllä ne riittää. Samassa kohdassa kulki 3 eri kaistaa ja lisäksi yksi liittymä poistuu kehältä ja toinen liittymä liittyy kehälle. Olin varmaankin ensimmäisten joukossa, jotka ajoivat paikan läpi. Minun ensimmäinen reaktio oli että tässä rytisee. Ja niin kävi. 2 kertaa vielä saman päivän aikana. Ensimmäisen viikon aikana siinä samassa kohdassa taisi olla 4 -5 kolaria ja kaikissa sama kuvio. Joku ei huomannut että kaista ”koukkaa” ja toista kaistaa ajava tuli kylkeen. Minä en uskaltanut ajaa siinä kohtaa kertaakaan niin, että joku on minun viereisellä kaistalla samaan aikaan. Jossain vaiheessa joku olisi tullut minun kylkeen. Muutaman viikon jälkeen (liian monta kolaria?) paikalla tehtiin järjestelyjä ja kaistat erotettiin betoniporsailla. Miksi niitä ei laitettu heti ensimmäisenä päivänä?

Vuoden aikana näillä työmailla on nähty sellaisia järjestelyjä, että väkisinkin herää ajatus liikennejärjestelyjen ulkoistamisesta. Ilmeisesti ne on ulkoistettu Thaimaalaisille marjanpoimijoille. Ei sillä että he olisivat jotenkin tyhmiä. Epäilen vain, että heidän kokemuksella suomalaisesta liikennekulttuurista kehän järjestelyt olisivat juuri tuolla tasolla.

Muutaman rampin liikennemerkit ovat niin huonosti sijoitettu että ne huomaa siinä vaiheessa kun on ajanut jo ohi. Rampin ulosmeno pitää ”löytää” niiden oranssien keilojen välistä. Seassa on pari betoniporsasta ja yksi vilkkuva valo. Päivittäin näkee tapauksia, missä joku autoilija ajelee väärällä puolella keiloja etsien oikeaa reikää mistä pääsee ramppiin. Itse istun aika korkealla ja silti on vaikea hahmottaa mistä kuuluisi ajaa. Henkilöautosta saman havainnointi on vielä vaikeampaa. Työmaan kohdilla on vääriä liikennemerkkejä ja opasteita. Kaikenkaikkiaan lähes kaikki on tehty ”halvalla”. Ehkä ihan kirjaimellisesti. Olisiko siinä syy koko pelleilyyn?

Tänään vastaan tuli kyllä kaikkien aivopierujen äiti ja isomummu. Lahden moottorieltä kehälle tulevan rampin kiihdytyskaista suljettiin. Ensimmäinen reaktio oli että tämä ei voi olla totta. Miten on mahdollista, että joku ”muka” koulutuksen saanut ihminen keksii tuollaista? Muutama tunti kaistan sulkemisen jälkeen ramppi molempiin suuntiin oli täysin tukossa eikä ollut edes ruuhka-aika. Onko se ihme, jos kehän liikennevirtaan täytyy hyökätä paikaltaan. Suoraan keskelle kaistaa. Kuka tahansa järkevä ihminen näkee heti, että suunnitelma on aivan fiasko.

En tiedä miten tilanne sitten pitäisi hoitaa. Ehkä siten, että kehän toinen kaista suljetaan ja tehdään siitä rampin kiihdytyskaista. Silloin tosin kehän liikenne ruuhkautuu, mutta homma toimisi jotenkin. Toisaalta tilanne on se, että minä en ole se kenelle asia kuuluu. Uskon että jossain niistä työmaakopeissa on henkilö, kenelle palkka maksetaan juuri liikennejärjestelyjen suunnittelusta. Lopputulos kylläkin näyttää siltä, että tämän henkilön rekrytoinnissa ammattitaito ei ollut valintakriteeri nro 1.

Koko kehän työmaiden liikenteenohjaus on aivan naurettavalla tasolla. Se taho kuka on siitä vastuussa, voisi käydä opintomatkalla vaikka Saksassa. Siellä tuollaiset asiat hoidetaan siten miten ne kuuluu hoitaa. Vaatimuksena on sujuva liikenne ilman onnettomuuksia.

Kehällä kumpikaan vaatimus ei täyty.