Harjoittaako UPM rasismia?

Tämä vuosi on alkanut aika vauhdikkaasti. Töitä on riittänyt ja vuoden vaihteeseen ajoittunut muutto on vienyt sen vähänkin vapaa-ajan mitä on ollut. Muuttolaatikot on purettu jo aikoja sitten, mutta eihän se muutto sillä ole ohi. Jokaiselle tavaralle täytyy löytää uusi koti niin, että sen tavaran löytää myös seuraavalla kerralla. Mutta kyllä se tästä suttaantuu.

Vuodenvaihteessa sain sähköpostia, missä ilmoitettiin että UPM-yhtiö on alkanut vaatia 1.1.2013 alkaen siellä asioivilta rahdinkuljettajilta eräänlaista työturvakoulutusta, minkä voi tehdä netissä. ”Sehän kuulostaa järkevältä”, oli ensimmäinen ajatus. Minä sitten eräänä päivänä tekemään tätä koetta ja melkein ensimmäisissä lauseissa tehtiin selväksi, että kuljettajalla täytyy olla myös voimassa oleva työturvallisuuskortti. Eli tämä UPM:n nettikoe ei riitä. Hieman siinä kiristelin hampaita, että onpa outoa kuinka vähän asiasta on tiedotettu. Lähdin tutkimaan asiaa hieman lisää ja löysin UPM:n tiedotteen asiasta. Hetken sitä luettuani minä ihan pysähdyin sanoakseni itselleni  ”tämä ei voi olla totta”.

Minä hieman avaan tätä tapausta..

Ensimmäiseksi.. (Tämä on suora lainaus UPM:n ohjeistuksesta.)

”Raskaan liikenteen turvallisuusvaatimukset UPM:n Suomen tuotantolaitoksissa

Raskaan liikenteen kuljetuksia ja kuljettajia koskevat turvallisuusvaatimukset on uudistettu ja ne astuvat täysimääräisesti voimaan 1.1.2013. Vaatimukset ovat voimassa kaikissa UPM:n Suomen tuotantolaitoksissa ja koskevat kaikkia suomalaisten kuljetusliikkeiden tai niiden alihankkijoiden palveluksessa olevia kuljettajia. Raskaalla liikenteellä tarkoitetaan sekä kuorma-auto- ja yhdistelmäajoneuvoliikennettä että raideliikennettä. ”

”Kaikilla suomalaisilla kuljettajilla tulee olla voimassa oleva työturvallisuuskortti”

”Jokaisen UPM:n Suomen tuotantolaitokselle liikennöivän, suomalaisen kuljetusliikkeen raskaan liikenteen kuljettajan on suoritettava turvallisuusperehdytys ennen kuin hän saapuu ensimmäistä kertaa tehdasalueelle. Perehdytys on voimassa 2 vuotta ja sen voimassaoloa valvotaan pistokokein. Kuljetusliikkeen edustaja vastaa siitä, että kuljettajan turvallisuusperehdytys on voimassa.”

Tämä teksti oli siis suoraan kopioitu yhtiön ohjeistuksesta.

 

Ja seuraava teksti on sitten sivistyssanakirjasta kohdasta ”rasismi”.

”Rotusyrjintä on määritelty tiettyyn rotuun tai etniseen ryhmään kuuluvien suosimiseksi tai johonkin tiettyyn rotuun tai etniseen ryhmään kuuluvien syrjinnäksi esimerkiksi työelämässä, oikeudenkäytössä, julkisissa palveluissa tai asunnonvuokrauksessa”

 

Yksinkertainen kysymys kuuluu ” harjoittaako UPM rasismia?” Vai onko se rasismia, jos se kohdistuu suomalaisiin? Siis esimerkiksi niin, että on ihan ok sanoa ” suomalainen mies on läski, väkivaltainen juoppo”  mutta on väärin sanoa että romanialainen mies on varas. Näinkö tämä menee?  Olenko minä ainoa kenen mielestä tässä on nyt jotain mätää? Jos UPM olisi vaatinut tätä turvallisuuskoulutusta vain bulgarialaisilta kuljettajilta, niin UPM yhtiön pääkonttorin eteen olisi tullut bussilastillinen anonyymejä aktivistejä laulamaan ”jokainen ihminen on laulun arvoinen”.

 

Turvallisuusohjeistuksessa UPM yhtiö kertoo hienosti, että turvallisuus on heille kaikista tärkein asia. Turvallisuus menee tuotannollisten ja taloudellisten asioiden ohi. Siis jos tämä olisi oikeasti totta, niin nämä turvallisuusmääräykset koskisivat KAIKKIA kuljettajia ja kuljetusliikkeitä.

 On aika vaikea ajatella että on turvallista, kun lastaavan auton kuljettaja ei ymmärrä suomen, ruotsin tai englannin kielellä kerrottuna lausetta ”täällä ei saa tupakoida”. Lastaavan henkilön ja kuljettajan ainoa kommunikointi tapahtuu heiluttamalla käsiä, aivan kuin olisi ampiaisparvi kimpussa. Suomalainen kuljettaja puolestaan ymmärtää ja siksi hän joutuu istumaan kokonaisen päivän koulun penkillä ja työnantaja maksaa tästä koulutuksesta n. 150 euroa per työntekijä. Tämä on siis UPM:n tapa huolehtia työturvallisuudesta?

Suomalaisten yhtiöiden kalustosta varmaankin 80-90 % on sellaista, että autosta löytyy turvaliivi, turvakengät,suojalasit ja kypärä. Ulkomaalaisten autojen vastaava luku on varmaankin n. 1 %. Tämä on helppo todeta ihan käymällä Kilpilahden öljynjalostamon muovituotepuolella. Lähes kaikilla suomalaisilla on turvavarusteet itsellä, kun taas vastaavasti lähes kaikki ulkomaalaiset lainaavat tehtaan varusteita.

Eli lyhyesti ilmaistuna. Suomalaisilla kuljettajilla ja kuljetusliikkeillä on työturvallisuusajattelu hyvin korkealla tasolla ilman lisäkoulutustakin. Ulkomaalaisilla kuljettajilla ei sen sijaan ole edes turvaliiviä omasta takaa. Kenen tässä siis pitäisi saada lisäkoulutusta?

Tämä UPM:n ohjeistus on aivan selvää rasismia, eikä sille ole mitään perusteita. Jos he oikeasti ajattelisivat turvallisuutta, niin he vaatisivat KAIKILTA kuljettajilta ja kuljetusliikkeiltä työturvallisuuskoulutuksen. Tai vähimmäisvaatimus olisi se että kuljettaja osaa edes englantia enemmän kuin ”coca cola”. Vai onko tässä ajatuksena se, että UPM ulkoistaa varastotoiminnat puolalaiselle vuokratyöfirmalle ja silloin meidän suomalaisten pitää opetella puolaa?

Tässä taitaa loppujen lopuksi olla taas kyse rahasta. Jos ulkomaalaisille asetettaisiin samat vaatimukset kuin suomalaisille, niin kävisi niin ettei yksikään ulkomaalainen auto saisi kuormaa kyytiin. Silloin UPM joutuisi maksamaan suomalaisille kuljetusliikkeille sellaisen hinnan rahdista, että tällaisen työturvallisuuden ja työnlaadun ylläpito on mahdollista.

Olisin hyvin halukas kuulemaan UPM:n edustajan selityksen tähän suomalaisten syrjimiseen… Minulle voi soittaa koska vaan. Ja minä puhun ihan suomea. Tosin englantikin käy.