Hyvällä asialla, jääkaappeja eskimoille

Ympäristö ja eläimet ovat ilmeisesti sellaiset asiat, joiden nimissä voidaan myydä tai tehdä lähes mitä tahansa. Silloin kun ollaan hyvällä asialla, niin tarkoitus pyhittää keinot. Siltä se ainakin tuntuu.

Otetaan vaikka sellainen esimerkki, että Ahmed al Alzazer menisi huivi päässä ja reppu selässä Olkiluodon ydinvoimalan aidan yli. Paikalla olisi välittömästi Karhuryhmä, SUPO,CIA,KEPU,FBI ja mitä näitä nyt on. Ennenkuin Ahmed olisi ehtinyt aidalta alas, niin hän olisi leikkimässä koiraa amerikkaisten sotilaiden kanssa jossain kaukaisella saarella. Mikäli tällä tunkeutujalla olisi ollut mukana banderolli, missä vaaditaan ihmiskuntaa palaamaan keskiajalle sähkönkulutuksessa, niin paikalla olisi kaikki medianedustajat ja Porin piirivartioinnin Pertti ”Spede” Jaatinen huutamassa avoimesta Toyota Yariksen ikkunasta ”Viittisitteks te hei tulla alas sieltä” Siinä kaikki. No ehkä minä hieman liioittelen. Voisi ne tunkeutujat saada yhden päiväsakon.

Toisessa tapauksessa eläinten asialla olevat ihmiset murtautuvat maatilalla navettaan ja ottavat siellä kuvia eläimistä. Sitten nämä kuvat julkaistaan ja viranomaiset vaativat saada tietää mistä kuvat on otettu, että he voivat mennä syyttämään tätä navetan omistajaa eläinten laiminlyönneistä. Mitäpä luulette, mitä tapahtuu jos minä murtaudun Kaukokiidon terminaaliin ja tutkin hieman että onko heidän kuljettajilla likaiset kahvikupit? Saanko minä syytteen murrosta, koska olen hyvällä asialla? Tottakai, koska en ole eläinten asialla.

Kuka määrittee sen, milloin ollaan sellaisella asialla mikä oikeuttaa rikkomaan lakia?

Nyt uusin villitys on se, että myydään tuotteita tai ideoita ympäristönsuojelun varjolla. Todellisuudessa kyse on vain halusta tehdä lisää rahaa. Ei siinä oikeasti ympäristöä ajatella, mutta se on loistava tekosyy. Ostetaan järjetön määrä ympäristöystävällisiä tuotteita ja vanhat heitetään maatumaan kaatopaikoille. Ämmässuon kaatopaikalla voi käydä katsomassa tällaista ympäristösuojelua. No lokit ainakin tykkäävät.

25961102

Tästä saatiin taas yksi osoitus, kun Trafi myönsi ensimmäisen poikkeusluvan 80 tonniselle 33 metriselle HCT-yhdistelmälle. Onhan se ensikuulemalta järkevää toimintaa, kun saadaan vietyä enemmän tavaraa halvemmalla. Siitähän tässä oikeasti on kyse. Ei ne hiilidioksiidipäästöt ketään kiinnosta. Se on vain keino myydä tämä idea virkamiehille. He ostavat kaiken missä sanotaan että maapallo pelastuu. Miettikää millainen vastaus Trafista olisi tullut, jos hakemuksen perusteena olisi ollut että me haluamme ajaa vieläkin halvemmalla?

Onhan se tietysti hyvä, että ala kehittyy ja mietitään uusia ratkaisuja, mutta onkohan tämä juuri se suunta mihin meidän kannattaa tätä viedä? Alan suurin ongelma on kannattavuus. Se ei parane sillä että ajetaan halvemmalla. Ja sitähän tämä oikeasti on. Kun asiakkaat oppivat, että saman auton kyydissä tuleekin kaksi konttia, niin ei mene kuin hetki, niin hinta ei olekaan sama. Kahden kontin kuljettaminen maksaa 1.5 kertaa enemmän kuin yhden eli yhdelle kontille jää vain 75 % hinta. Eli nykyinen 200 € vaihtuukin nopeasti 150 €. Ja turha väittää, ettei se niin menisi.

Siinä tulee käymään juuri niin. Kyllä kaikki alan ihmiset sen tietävät jo nyt.

Toinen peruste tälle ”kokeilulle” on uusien innovaatioiden löytyminen. Minun mielestä kuljettajien väheneminen ei ole hirveän uusi innovaatio.Tietysti on kaikkien tiedossa, että meiltä loppuvat kuljettajat jos alalle ei saada uusia. Kuljettajapula johtuu vain ja ainoastaan siitä syystä, että alan työolot ja palkkaus ovat niin huonot. Kyllä tulijoita on, mikäli palkka on kohdallaan. Nyt tätä ongelmaa lähdetään ratkomaan sieltä päästä, että hoidetaan yhdellä kuljettajalla kahden työt. Loistava idea. Seuraavaksi joku valopää keksii, että jos lisätään vuorokautista ajoaikaa ja vähennetään lepoaikaa, niin sama kuljettaja voi ajaa enemmän. Taas maailma pelastuu. Tässä yhtälössä on vain sellainen outo piirre, että ihmisiä syntyy koko ajan lisää. Myös ulkomailta muuttaa lisää ihmisiä. Mutta meidän työpaikat vain vähenee. Kyllä se maailma pelastuu, kun ajetaan kaikki teollisuus alas. Muuten hyvä, mutta sitten ne samat tuotteet tehdään Kiinassa. Siellä ne teollisuuslaitokset laskee sellaista myrkkyä ilmaan, että siinä on meidän Stora Enso ihan paperia.. Kyllä meillä sitten on hyvä olla. Paitsi ettei sen jälkeen kenelläkään ole töitä, niin ei ole rahaa ostaa niitä Kiinassa tuotettuja tavaroita. Ja sen pituinen se.

Tietysti ainahan jokainen suomalainen voi opetetta koodaamaan tietokoneella, miten marsut ampuvat oravia vesitykillä. Sillä Suomi pelastuu.

Road-Train

Koko keskustelu yhdistelmien painoista ja pituuksista on loppujen lopuksi lähtöisin teollisuuden paineista. Tavaran pitää liikkua halvemmalla ja maksajana ollaan me tyhmät kuljetusyrittäjät. Virkamiehille se myydään ympäristötekona ja meille se myydään ”ota tai jätä” lauseella.

Raha puhuu, mutta se pitää verhoilla ympäristönsuojeluksi, niin huonotkin ideat ostetaan.