Kabotaasi, sabotaasi..

Taloustilanteesta on jauhettu joka puolella ihan kyllästymiseeen asti. Ja sama koskee EU:ta. Tai oikeastaan ne on ollut samassa lauseessa.

Minä haluaisin avata tätä pakettia hieman eri kulmasta. Työntekijän kulmasta. Ja ehkä vähän yrittäjänkin.

EU:ssa työvoima saa liikkua aika lailla vapaasti. Se on osa EU:n tarkoitusta. Vapaa liikkuminen, vapaat markkinat jne. Vaikka pidän itseäni aika lailla EU myönteisenä ihmisenä, niin silti haluan esittää eriävän mielipiteen joihinkin tämän suuren mahtavan EU kiemuroihin. Yksi ongelma on tämä työvoiman vapaa liikkuminen. Onhan se tietyllä tavalla hienoa, kun jokainen voi työskennellä toisessa maassa ilman suurempia ongelmia. Niin, siis ilman ongelmia, kenen kannalta? Esimerkiksi Suomessa oli vuoden 2011 lopussa työttömiä n. 190 000. Samaan aikaan arvioitiin että ulkomaalaisia työntekijöitä oli n. 35 000 – 45 000. Eli lyhyellä matematiikalla n. 20 % työttömyydestä johtuu ulkomaalaisista työntekijöistä. Rakennusalalla työttömien määrä taitaa olla pienempi kuin ulkomaalaisten työntekijöiden määrä. Eli sillä alalla työttömyysprosentti pitäisi olla 0 %

Eihän asia tietenkään ole noin mustavalkoinen, mutta kyllä tuo aika suuren kysymyksen ilmaan heittää.. Yksikään ulkomaalainen työntekijä ei ole työpaikkaansa tuonut kotimaastaan mukanaan. Jokainen työpaikka on täällä syntynyt. Meidän yhteiskunnan tuella tai myötävaikutuksella. Veromarkoilla on tehty kaavoitukset, tiet ja viemärit. Monelle yritykselle on annettu tukia tai veroetuja jne. Kyllä meidän yhteiskunta ne työpaikat on omalla tavallaan tehnyt mahdolliseksi. Ja kun tämä työpaikka täytetään ulkomaalaisella työntekijällä niin silloin se työpaikka otetaan pois joltain suomalaiselta.

Jos ulkomaalaisella ei ole töitä kotimaassaan niin onko hänellä oikeus viedä toisen ihmisen työpaikka hänen kotimaassaan? Tai jos hän tulee tänne töihin paremman elintason takia. Me olemme sen elintason tehneet omalla työllämme.Tästä tässä minun mielestäni on kyse. Toisille ihmisille annetaan oikeus johonkin, mutta samaan aikaan tämä oikeus mitätöi toisen ihmisen oikeuden.

EU on ajatustasolla hieno keksintö. Mutta ongelma tulee siinä kohtaa kun eri valtioiden elintaso, kulttuuri ja elämänarvot eivät ole yhtäläiset. Jossain maassa ihminen voi olla miljonääri, mutta toisessa maassa hän ei kykene edes asuntoa vuokraamaan. Jos tällaisessa tilanteessa liikkuminen ja markkinat ovat avoimet, niin on aika naiivia väittää ettei ongelmia synny.

Tämä surullisen kuuluisa kabotaasiliikenne on myös yksi tällainen ”työpaikkaryöstön” muoto.Tietysti sitä pitää pystyä harjoittamaan tietyin ehdoin. Se on aivan selvä. Kyllä tänne tuleva auto saa ottaa siirtokuorman esimerkiksi mennessään lastaamaan pohjois-Suomeen tms. Kyllä se on kaikkien etu. Mutta kun laki sanoo että kabotaasi tarkoittaa ”tilapäistä maan sisäistä kuljetusta”  Jos esimerkiksi virolaisella yrityksellä on Suomessa sellaista kalustoa minkä käyttö Virossa on kiellettyä, niin voidaanko tätä sanoa tilapäiseksi kuljetukseksi? Aika suunnitelmallista ja järjestelmällistä tuo minusta on. Tai kun suuren puolalaisen kuljetusliikkeen autoja on erään valtio-omisteisen huolintaliikkeen pihassa useita. Joka päivä siitä joku lähtee kuorman kanssa johonkin päin Suomea ja sieltä mutkan kautta pois Suomesta. Saman tien ilmestyy saman kuljetusliikkeen toinen auto tilalle ja kuvio toistuu kuukaudesta toiseen. Kuulostaako tämä tilapäiseltä kuljetukselta?

Tämä on juuri sellaista toimintaa että ehkä lain kirjain täyttyy, mutta täyttyykö lain ”henki”?

 

Kun VR Transpoint jäi kiinni ”housut kintuissa” maksaessaan kuljettajilleen liian pientä palkkaa niin vastaus oli että tilanne korjataan. Kyse oli kuulemma tulkintavirheestä vai miten se nyt meni. Kuljettajille maksettiin takautuvasti rästiin jääneet palkat. Pari kuukautta tämän jälkeen kyseiset auton siirrettiin venäläisen tytäryhtiön rekisteriin ja näin kuljettajille voitiin taas maksaa tätä suomalaisittain naurettavan pientä palkkaa. Yhtiö totesi etteivät he voi maksaa suomalaista palkkaa koska muuten rahdinajo menee tappiolle. Jos muilla aloilla  tuote ei tuota mitään niin sitä ei tuoteta. Kuljetusalalla on käsittämätön tarve haalia rahtia vaikka se joudutaan ajamaan tappiolla. Onko se asia millä näiden yhtiöiden johtajat kilpailevat keskenään vai miksi kuljetettavan rahdin määrä on niin tärkeää? Näillä autojen ja yritysten ulkomaalaistamisella vääristetään kilpailua ja siten pilataan rehellisten yritysten mahdollisuudet. Jokaisella suomalaisella kuljetusliikkeellä ei ole venäläistä tytäryhtiötä mihin kalusto voidaan siirtää kun halutaan muuttaa tappiollinen kannattavaksi.

Juuri tällä tavalla ajattelevat yritykset pitävät pilkkanaan jokaista suomalaista ihmistä. Suomalaiset ihmiset ovat tämän maan rakentaneet ja mielestäni meillä pitää myös olla oikeus nauttia hedelmistä joiden siemenen kylvivät meidän isät ja äidit. Eikä tässä ole kyse pelkästään suomalaisista, sama kaava toimii Saksassa, Ranskassa, Italiassa. Kyllä jokaisessa ihmisessä pitää asua pieni nationalisti. Hyvällä tavalla. Eikä tällä ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Jos me emme pidä huolta itsestämme ja yhteiskunnastamme niin ei siitä huolehdi kukaan muukaan. Ei Romanian hallitus ratkaise meidän työttömyyttä tai järjestä kouluruokailua. Kyllä se on meidän yhteiskunnan tehtävä. Ja on aivan turha kuvitella että Euroopassa tulee ikinä toimimaan ”yksi maa, yksi kansa” ajatus. Euroopassa on niin suuri skaala erilaisuutta ettei niitä voi sulattaa yhteen mitenkään. Pidetään yhtä, mutta ollaan erillään. Niin se minun mielestä pitäisi mennä..