Kehä III .. lyhyt oppimäärä

Tässä on nyt tullut ajeltua tuota kehä III:sta aika lailla päästä päähän jo pidemmän aikaa. Parhaimpina päivinä ajan Tuupakan rampin ja Vuosaaren välin jopa 5 kertaa. Tätä sahaamista on jatkunut reilut puoli vuotta, joten voin ehkä antaa itselleni majurin arvon tuossa kehä III:n sirkuksessa. Niin. SIRKUS. Siltä se tuntuu. Siksi ajattelin nyt kirjoittaa lyhyen oppimäärän kirjan aiheesta  ”KEHÄ III, minne hävisi ajotaitoni ja tietoni liikennesäännöistä tullessani rampista”.

Lähdetään liikenteeseen Vuosaaren sataman päästä. Heti ensimmäisenä tulee suuri ja niin ihmeellinen tunneli. Siellä tunnelissa on 70 km/h nopeusrajoitus. (siis mikäli siellä ei ole käynnissä huoltotyö tai pelastusharjoitus) .Niin. Se ei ole 50km/ tai 100km/h. Toinen puoli autoilijoista ajaa reilusti ylinopeutta ja toinen puoli ajaa reilusti alle. Valokuvaaminen liikkuvassa autossa on sallittua mikäli kuvaaja EI OLE kyseisen auton kuljettaja. Tunnelissa on myöskin hyvät valot ja se on yhtä leveä, kuin mikä tahansa moottoritie eli nekään seikat eivät selitä alinopeuden ajamista. Eli yritetään ajaa tunnelissa sallittua nopeutta ja jos sitä tunnelia haluaa ihailla, niin sen saa ajaa läpi vaikka 100 kertaa päivässä. Eiköhän sillä määrällä se ihmeellisyys hieman karise.

Seuraavaksi tulee vastaan ensimmäinen HIRVEÄ MÖRKÖ. Nopeusvalvontakamera. Kameran kohdalla on 80 km/h nopeusrajoitus. Vasta noin 200 metriä kameran jälkeen se vaihtuu 70 km/h. Kameran kohdalla ei tarvitse siis ajaa alle 80 nopeutta. Eikä varsinkaan 60 km/h. Ja ne neljän keularenkaan kuljettajat, jotka ylinopeudesta huolimatta ovat sen verran köyhiä että eivät halua maksullista valokuvaa, voisivat jättää sen järjettömän äkkijarrutuksen tekemättä kameran kohdalla. Olkaa sitten sen verran miehiä (ja naisia) että otatte reilusti sen sakon, jos sitä ylinopeutta on ajettava.

Valvontakameran jälkeen alkaa todellakin vaativa osuus. Risteyksiä, missä on hirveä määrä sellaisia kivan värisiä valoja, mitkä vilkkuu ja palaa vuorotellen. Ne värit tarkoittavat aivan samaa kuin kaikissa muissakin risteyksissä. Ja tuntematta jokaisen autoilijan paikallistuntemusta voisin väittää, että aika moni tietää jo lähtiessä minne on menossa. Se työpaikalle menevä risteys ei varmasti ole yön aikana siirtynyt kilometriä lähemmäs. Sen oikean kaistan voi ottaa hyvissä ajoin. Vaikka Suomessa verotetaan montaa asiaa, niin toisen kaistan käyttö on vielä ilmaista. Vai eikö se navigaattori käskenyt tänäkään aamuna vaihtamaan kaistaa?


Risteyksien jälkeen alkaa sitten muutaman kilometrin ”urpovapaa” alue. Sillä kohtaa ei ole mitään sellaista, mikä aiheuttaisi älykkyysosamäärän äkillistä laskua.

Vanhan Lahdentien ja Lahden moottoritien kohdalle tullessa alkaa sitten väistämisvelvollisuus-arpajaiset. Mikäli olet aamulla syönyt leivän päällä kermajuustoa, niin saat tulla kolmion takaa kaikkien eteen. Vitsi vitsi. Haittaaks se? Tosielämässä rampista tulija väistää AINA. Tietysti hyviin tapoihin kuuluu antaa tietä rampista tulijalle, mikäli se on järkevää eikä aiheuta vaaratilannetta. Päivittäin näkee tilanteita, missä kehällä ajava autoilija lähes pysähtyy antaakseen tietä rampista tulijalle. Tarvitseeko edes kertoa, mitä se saa aikaan ruuhka-aikaan kehällä?

Heti näiden väistämisvelvollisuus-arpajaisten jälkeen alkaa taas tämä ”kuka pelkää kameraa” leikki. Lue alku uudestaan jos unohdit miten sitä leikkiä EI pidä leikkiä.

Kameran jälkeen alkaa yksi Lahdentieltä tuleva ramppi. Ramppi jatkuu kolmantena kaistana lähemmäs kilometrin matkan. Kaista jatkuu Kuusikon mäen päälle asti. Eli se tarkoittaa sitä, että sieltä rampista ei ole tarvetta tulla kehän kahdelle ns. normaalille kaistalle ensimmäisen 10 metrin matkalla. Eikä siitä kolmannenkaan kaistan käytöstä peritä maksua. Vai käskeekö se navigaattori taas ottamaan vasemman kaistan? Mitä jos ensi kerralla katsot ulos tuulilasista ihan omilla silmillä?

Kehällä on monessakin kohtaa useampi kuin vain kaksi kaistaa. Jossain kohtaa kaistoja on jopa neljä. Tämä ei tarkoita sitä, että niitä kaikkia neljää kaistaa saisi käyttää yhdellä ratin kääntämisellä. Päivittäin näkee tapauksia, missä auto ajaa vasemmanpuoleista kaistaa ja juuri ennen oikealle erkanevaa ramppia auto vetää kolmen kaistan yli suoraan ramppiin. Koska tätä juttua voi lukea joku lapsi, niin jätän sanomatta mielipiteeni tällaisesta toiminnasta. Mutta jos tällainen autoilija näkee minut jossain kahvilla, niin hän voi tulla juttelemaan. Kunhan muistaa ottaa muistikirjan mukaan siltä varalta, että minun suustani tulee sellaisia ihmistä halventavia ilmaisuja, mitä hän ei ole ennen kuullut. Hän voi sitten googlettaa ne sanat, niin ei jää vaivaamaan minun mielipiteeni hänestä.

Voisin käydä samalla tavalla läpi koko kehän päästä päähän, mutta joka ramppiin pätee samat säännöt ja ohjeet. Jokaisen kameran kohdalla on sama idea. Nopeusrajoitus koskee kaikkia koko matkalla. Ja mikäli ei uskalla ajaa sallittua nopeutta, niin on olemassa vaihtoehtoisia reittejä. Siihen hienoon navigaattoriin voi kirjoittaa vaikka Tikkurilantie.

Tämän kehä III:n lyhyen oppimäärän kirjan saa vapaasti  jakaa joka niemeen, notkoon ja saarelmaan. En pyydä provikoita. Ja jos lukemisen jälkeen et ymmärrä mistä tässä on kyse, etkä näe tässä mitään ongelmaa niin tee yhteiskunnalle palvelus .. KULJE BUSSILLA.