Konttisulkeisia..

Tässä on viime aikoina tullut ajettua aika paljon kontteja. Eräs iso projekti sekä muutama sattuma sekaan teki sen, etten ole juuri päivää pitempään ollut poissa konttisatamasta. Toisaalta ihan mukavaa, mutta ei se kyllä mitään hirveän aktiivista työskentelyä ole. Eräs kaverini sanoi kerran konttihommista, ettei siinä tarvitse kuin vasemman käden hanskan. Ja kyllä se niin on. Minä en ajamista jotenkin osaa ottaa sellaisena aktiivisena tekemisenä. Ja jos olisi hieman taipumusta ylipainoon, niin kyllä siinä saisi olla todella tarkkana. Ei se hirveästi kaloreita kuluta jos pari kertaa päivässä kiertää auton ja avaa konttilukot..

Mutta jotenkin homma muistuttaa niitä aikoja jolloin ajettiin Ruotsi – Hollanti väliä. Aivot sai jättää narikkaan kun aamulla aloitti työt. Ajatuksissa pyörii yhtä sun toista. Yleensä kyllä jotain niin typerää ettei mitään tolkkua. Kotimaassa ajaessa on sentään sellainen hyvä puoli että voi kuunnella radiosta jääkiekkokierrosta.

 

Yhtenä päivänä Turun moottoritiellä oli raskaanliikenteen ratsia. Minua ei liputettu sivuun, kun parkki oli jo täynnä yhdistelmiä. Näytti olevan taas katsastusmieskin paikalla jarrutestauslaitteineen. Mieleen tuli välittömästi eräs tapaus, mikä minulle sattui viime kesänä Joutsan ”lentokenttäsuoralla”. Olin silloin liikenteessä kärryn kanssa, missä oli niin sanottua kuriiripostia. Tavaroita odotti toisessa päässä toistakymmentä jakoautoa. Heillä on tarkka aikataulu päivän suhteen, he jakavat minun kärryssä olevat tavarat ja noutavat lähtevät paketit. Osa noista lähtevistä paketeista pitää ehtiä vielä samana iltana lähtevään rahtikoneesen.

No minä sitten ilmoitin poliisille heti kättelyssä että minulla on aika lailla kiire. Sanoin että toisessa päässä on jakoautot jo laiturissa odottamassa. Poliisi sanoi heti, että kyllä ne aikataulut muuttuu kunhan pari kertaa pysäytetään ratsiaan. En viitsinyt siinä viisastella etten usko maailmanlaajuisen aikataulun muuttuvan jos Joutsan poliisi niin sanoo..

Kyllä minä olen täysin sen kannalla että valvonta on hyväksi ja sitä pitää olla. MUTTA.. Onko joku nähnyt pikavuoron linja-autoa pysäytettynä ratsiaan ja jarrudymometrillä matkustajat kyydissä?

Minä olen ollut kerran rastiassa missä jouduin odottamaan vuoroa jarrutestiin. Koko homma vei 45 minuuttia. Ja kaikki oli kunnossa. Tänä päivänä rahtiliikenne alkaa olla niin aikataulutettua toimintaa, että se on täysin verrattavissa linja-autoihin. Ja ajo-ja lepoaika-asetus tekevät vielä sen, että mikäli poliisit pysäyttää auton ratsiaan ja siinä menee tunti, niin se voi pilata koko päivän. Välttämättä et enää ehdi määränpäähän kun päivä loppuu kesken. Eihän mikään aikataulu saa olla niin tiukkaan laskettu mutta kyllä niitä vaan on. Kaikki on kilpailutettu ja laskettu niin tarkkaan kuin laki antaa myötä. Ei siellä useinkaan ole joutilasta aikaa.

On se jotenkin käsittämätöntä että poliisit saavat pistää ”katsastuksen” pystyyn mihin vain ja milloin vain. Jos katsastusten väli yksi vuosi ei ole riittävä, niin pitäisikö sitä puolittaa vaikka jarrutestin osalta? Se olisi helpommin hoidettavissa ja ennakoitavissa. Ei menisi 20 jakoauton ja yhden lentokoneen aikataulu pilalle sen vuoksi,  että poliisi ei ymmärrä millaista on tämän alan nykypäivä.

Ja jos katsotaan uutisia palaneista linja-autoista, niin voisin väittää ettei ne paremmassa kunnossa ole kuin kuorma-autot. Sillä ei voi perustella sitä miksi linja-autot eivät ole siellä samassa jarrutestijonossa rahtiautojen kanssa.

Mielestäni tämä on vain yksi niistä monista epäkohdista, mistä huomataan se tosiasia etteivät asetukset ja lait pysy muuttuvan maailman mukana. Ajo- ja lepoaika-asetus on aivan välttämätön, mutta siinä ei ole huomioitu sitä millaista rahtiliikenne nykypäivänä on. Se on hyvin kiireistä ja hektistä. Osaltaan tämä kiire johtuu juuri tästä ajo- ja lepoaika-asetuksesta. Pyritään ajamaan ja tekemään enemmän ja enemmän siinä ajassa minkä laki sallii. Ja eikö se juuri lisää sitä kiirettä. Ajo- ja lepoaika-asetus pitää huolen siitä että rikollisilla riittää varastettavaa pimeillä levähdyspaikoilla ja teiden varsilla.

Eli kysymys kuuluu. Pitäisikö asetuksia ja lakeja päivittää vastaamaan tämän alan nykyisiä piirteitä?

Yksi naurettavuuden multihuipentumista on tämä direktiivi ( vai mikä nyt lie on) mikä määrittelee kuljetusyrittäjälle saman työtuntimäärän kuin työntekijäkuljettajalle. Ymmärrän kyllä mitä tässä haetaan. Ettei kukaan tee liian pitkää päivää eikä aja väsyneenä. Selvä se. MUTTA.. Onko kenelläkään käynyt mielessä miten tätä lakia valvotaan? Jos minä yrittäjänä ajan puhtaalla autolla, niin pitääkö minulla olla todistus siitä, etten itse ole pessyt sitä mikäli omat työtunnit ovat täynnä. Tai pitääkö taskussa olla todistus siitä kuka on kirjoittanut ja postittanut laskut. Kuka on laskenut työntekijöiden tunnit jne jne. Lista on loputon. Ja huvittavinta tässä on se, että esimerkiksi minä teen suurimman osan näistä ”ylimääräisistä” töistä ihan omassa kodissa. Mielestäni Suomessa on jonkinasteinen kotirauha. Ilman tarpeeksi vakavan rikoksen epäilyä ei yhdelläkään viranomaisella ole oikeutta tulla minun kotiini katsomaan mitä minä siellä iltaisin teen.. Eli miten tällaista lakia pystytään mitenkään valvomaan ilman että loukataan muita minun oikeuksia?

Yhteenvetona haluaisin sanoa, että olisiko ihan mahdotonta, jos joskus joku lain laatija kysyisi joltain asiantuntijalta, ennenkuin päättää mistään, mistä hän ei oikeasti ymmärrä yhtään mitään ..?  Ihan vain tuli tuollainen mieleen.