Kun edes taivas ei ole rajana

Tämän kesän näyttelyt alkavat olemaan takana. Jäljellä on oikeastaan vain Elmia, missä jaetaan tänä vuonna himoittu Nordic Trophy. Jostain syystä se tuntuu olevan yksi arvostetuimmista palkinnoista kuorma-auton rakentelusta koko Euroopassa. Ehkä yhtenä tekijänä on ruotsalaisten pitkä historia rakentelun suhteen. Myöskään Svempan osuutta asiassa ei voi väheksyä. Hän on yksi Ruotsin maineen arkkitehti. Hänet kaikki tuntevat, jos on edes vähän kiinnostunut asiasta. Loppujen lopuksi syillä ei ole merkitystä. Jokainen rakentaja haluaa voittaa Nordic Trophyn ja sieltä se arvostus tulee.

Viime vuonna voiton vei Juha Ristimaan tiimi Madonna Scanialla. Eikä voitto mennyt väärään osoitteeseen, jos rehellisiä ollaan. Tänä vuonna Madonnaa on paranneltu entisestään, joten voiton uusiminen on hyvinkin mahdollista. Paras vastus taitaa tulla Auvisen Mikan tiimiltä. Olen aivan varma että nämä kaksi jakavat kaksi ensimmäistä sijaa. Järjestys onkin sitten toinen asia. Highway Hero on toteutettu Auvisen tiimin perinteisellä ammattitaidolla. Paitsi että nyt mukana oli paras mahdollinen kynäruiskutaiteilija. Tietysti tämä on minun mielipide. Toki Härmässä aika moni muukin oli samaa mieltä. Perttu Papusen työn jälkeä jaksoi jokainen ihmetellä. Harva uskoi, että kuvat ovat edes maalattu.

Härmässä oli mahdollisuus katsella sekä Madonnaa että Highway Herota hieman tarkemmin ja väkisinkin mieleeni tuli ajatus, että onko nyt tullut katto vastaan? Miten noiden molempien autojen taso voidaan vielä joskus ylittää? Tietenkin jokaisella on mielipide, miltä auton tulisi näyttää ja esimerkiksi minä itse en tykkää kummastakaan autosta. Mutta mielipide ja arvostus on kaksi täysin eri asiaa. Molemmat autot ovat lähes täydellisiä ja työn laatu vetää sanattomaksi. Siitä huolimatta minä en ikinä tekisi tuon näköisiä autoja itselleni. Ne eivät vain ole minun mieleen värien, aiheen ja tyylin osalta. Siksi en tykkää, mutta arvostukselleni ei löydy sanoja.

Jotenkin Auvisen ja Ristimaan tiimien työn jälki on sillä tasolla, että sen ylittäminen alkaa olla aika mahdotonta. Mahdotonta jopa heille itselleen?

DSC03184

Henkilöautojen rakentelussa katto tuli vastaan jo muutama vuosi sitten ja siitä syntyi erilaisia tyylejä. Tuli esimerkiksi ”rat look”, missä auto on uutena jo ruosteinen.

Onko tämä ainoa tie mihin kuorma-autojen rakentelukin tulee menemään? Se on ainakin varmaa että yksi ääripää on nyt nähty.