Kuormansidonnan oppitunti (ja ihan ilmainen)

No niin kaikki pikku rahtarit. Tulkaapas tänne ruudun ääreen niin Mörkö-setä kertoo teille pari juttua kuormansidonnasta. Se ei ole hirveän vaikea asia ja ihan pienilläkin aivoilla varustettu rahtari oppii sen ihan helposti. Aloitetaanko ihan alusta.. Kuka tietää millainen on kuormansidontaliina? Eikö yhtään kättä nouse. No siellä takarivissä on reipas rahtari. Mikko taisi olla nimi?

Kuva(07)

Leikki sikseen. Minä olen vuosien varrella lastannut aika monta kuormaa paperirullia ja nähnyt hyvin monta jonkun toisen lastaamaa kuormaa ja nyt on oikeasti sen oppitunnin aika. Eikä maksa mitään.

Ihan aluksi sanon, että minä todellakin tiedän että ne rullat ovat ihan p*****stä sitoa. Siitä ei pääse mihinkään. Tietysti kärry vaikuttaa asian vaikeuteen aika lailla, mutta loppujen lopuksi asian ydin on sama. Ne rullat on SIDOTTAVA.. ja niin että sidonta on paikallaan vielä 100 km ajon jälkeen, oli kärry millainen tahansa. Se sitominen ei ole mitään rakettitiedettä. Aikaa siinä menee, mutta siitähän meille maksetaan ja vaikka ei maksettaisi, niin silti se on sidottava.

Alla olevassa kuvassa on esimerkki miten ne rullat sidotaan. Kaksi perussääntöä.

1. Liinan on kuljettava rullan ”keskireiän” yli

2.Liinan vedon on oltava pystysuorassa .

Rullat

Muovinen kulmasuoja antaa hieman enemmän anteeksi, mutta varsinkin pahvinen kulmasuoja ei anna anteeksi yhtään. Jos veto ei ole oikeaan suuntaan tai liina ei kulje keskireiän yli niin liina karkaa rullan päältä ja sen jälkeen se on nätissä kasassa rullan vieressä lattialla.

Ja minä tiedän että nyt siellä joku ”ammattimies” vetää leukaa vinoon ja selittää jotain että ”tule sinä näyttämään miten siihen Närkön kärryyn mallia XXF sidotaan sellainen Stora Enson rulla”.  Siihen minä sanon että en tule. Vastaan ei ole tullut yhtään kärryä, mihin rullia ei saa sidottua oikein. Se on sitten eri asia kuinka vaikeaa se on, mutta se onnistuu kyllä. Rullia voi sitoa hyvin monella tavalla. Jokainen rulla omalla liinalla. 3 rullaa kahdella liinalla. ym. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon.Ja jos ei onnistu niin mies tai kärry vaihtoon. 2000 kg paperirullaa ei voi jättää sitomatta mistään syystä. Ja väärin sidottu= ei sidottu ollenkaan, koska 100 km päästä se liina on siellä lattialla.

Tämä on varmasti sellainen asia mikä on tullut vastaan jokaiselle kuskille jossain vaiheessa uraa. Otat kärryn perään ja huomaat että kuorma on sitomatta. Kuinka paljon se siinä vaiheessa syö miestä alkaa sitomaan sitä toisen lastaamaa kuormaa?

Mitä jos jokainen tekisi sen oikein heti ensimmäisellä kerralla?