Millainen auto, sellainen olet

Vuodessa 120000 km. Siinä on sellainen määrä kilometrejä, että määritelmä ”ammattilainen” täyttyy. Ja tässä yhteydessä en nyt tarkoita sitä kuinka hyvä on ammatissaan. Se on sitten ihan oma lukunsa, eikä se liity mitenkään siihen kuinka paljon ajat. Vaikuttaa jopa siltä, että mitä enemmän ajat ja mitä kauemmin olet ammattia harjoittanut, niin sitä huonompi olet. Kokemus kääntyy tekijää vastaan ja silloin et enää suhtaudu asioihin sopivalla varovaisuudella. Tekemisestä tulee liian automaattista ja silloin niitä vahinkoja juuri sattuu.

Mutta kokemuksesta on kaikesta huolimatta enemmän hyötyä kuin haittaa. Joitakin asioita ei opi mitenkään muuten kuin kokemuksen kautta. Liikenteen havainnointi on yksi tällainen asia. Vuosien mittaan oppii huomaamaan sellaisia asioita, jotka edesauttavat turvallisuutta. Yksi asia on se miten muut autoilijat liikenteessä liikkuvat. Ja vaikka mitä sanotaan niin hyvin usein auton merkki, malli ja jopa väri paljastaa sen millainen ajotyyli kuljettajalla on. Tietysti poikkeuksia on, mutta jonkinlainen kaava tässä ”kuljettaja-auto” asiassa on.

Nyt minä paljastan sen, millainen olet sen perusteella millainen auto sinulla on.

 

 NISSAN MICRA

Nainen, ikä 20- 60 vuotta. Ammatti kirjastonhoitaja, farmaseutti tms.. Normaalisti kulkee työmatkat yms. julkisilla kulkuvälineillä, mutta pakon edessa kaivaa auton avaimet syvältä käsilaukkunsa taskuista ja lähtee pelkojaan uhmaten liikenteeseen. Liikenteessä ajaa hyvin varovasti eikä vauhti ole muun liikennevirran mukaista. Ajoasento on käsien osalta autokoulun opettama ”kymmentä vaille kaksi”. Penkki on aivan liian lähellä rattia ja siitä johtuen ratin käsittely ei ole jouhevaa. Aiheuttaa ylivarovaisuudellaan liikenteessä pieniä vaaratilanteita jatkuvasti. Todennäköisesti henkilö ostaa kaupasta luomuruokaa ja äänesti presidentin vaaleissa Haavistoa.

 

BMW X6

Mies, ikä 35 – 55 vuotta. Ammatti rakennusliikkeen toimitusjohtaja. Auton hankinnalla hän yrittää paikata sitä vajetta, mikä on tullut ilmi aikuisten ihmisten välisessä fyysisessä kanssakäymisessä mitä tehdessä makuuhuoneen verhot ovat yleensä kiinni. Liikenteessä tämä henkilö on hyvin arvaamaton. Nopeus ei ole koskaan rajoituksen mukainen eikä vilkunkäyttö yms. asiat koske häntä. Hän on maksanut niin paljon veroja ja hän on muutenkin parempi kuin muut autoilijat, joten säännöt eivät koske häntä. Poliisi on vain kiusana ja niiden pitäisi keskittyä Nissan Micran kuljettajien sakottamiseen.Auton musta väri ja tummat takalasit lisäävät agressiivista otetta liikenteessä.  Ajoasento on ”vasen kyynärpää ikkunalla ja oikea käsi puhelimella”. Hänellä on varaa maksaa autosta 100000 euroa mutta ei ole varaa 20 euron handfree:hin. Ai niin, se auto on firman..Kaupasta tämä henkilö ei osta mitään koska akka hoitaa ne asiat. Presidentinvaaleissa hän äänesti itseään koska ”MÄ olen paras”.

 

AUDI A4

Mies. Ikä 35-55 vuotta. Ammatti markkinointipäällikkö, myyntipäällikkö. Auto on yhtiön leasing auto. Ajotyyli on hyvin vauhdikas. Runsaasti turhia ohituksia ja kaistanvaihtoja. ”Rampista kolmen kaistan yli” on tämä kuljettajatyypin aivan oma erikoisuus. Nopeusrajoitukset ja liikennesäännöt eivät koske heitä, koska heillä on niin kiire. He kuvittelevat, että heidän markkinoima hiirimatto on elintärkeä tälle maalle. Se antaa heille oikeuden olla sääntöjen yläpuolella. Ostavat kaupasta vatsaa tasapainoittavia juomia sekä kaikkea sitä mikä näyttää esteettisesti hyvältä. Presidentin vaaleissa äänesti Niinistöä, koska hän on perillä siitä mitä nykyisessä kvarttaalitaloudessa oikeasti tapahtuu.

 

VOLKSWAGEN PASSAT

Hyvin pitkälle sama kuin Audi A4. Sillä erolla että tämä mies olisi halunnut  Audin, mutta on joutunut ostamaan auton ihan itse  eikä rahat ole riittääneet Audiin. Hieman alemmalla tasolla yhtiön hierarkkiassa. Ammattina varastopäällikkö tai esim. toimiston esimiehenä. Liikenteessä ei uskalla olla ihan yhtä röyhkeä kuin Audi kuljettajat, mutta tulee hyvänä kakkosena perässä.

 

SKODA OCTAVIA

Olisi halunnut Audin tai Volkswagenin, mutta on niin viisas että ymmärtää faktat. Skoda on sama auto, mutta puolet halvempi.

 

TOYOTA AVENSIS

Mies. Ikä 50-70 vuotta. Hänelle auton luotettavuus on tärkein ominaisuus. Hän ei ole kiinnostunut siitä mitä naapurit ajattelevat eikä hänen tarvitse esittää kenellekään mitään. Hän on hyvin käytännönläheinen muussakin elämässään. Huollot hän teettää merkkikorjaamolla koska ei itse ymmärrä autosta mitään. Ammatiltaan hän on  esimerkiksi valokuvaaja, rautakaupan myyjä tms. Harrastuksena kalastus ja muu ulkoilu.  Liikenteessä hän on huomaamaton. Noudattaa sääntöjä, mutta jotkut uusimmista liikennesäännöistä aiheuttavat hieman epävarmuutta.

 

OPEL ZAFIRA

Perhe. Mies 30-40 vuotta, ammatti ohjelmointisuunnittelija. Nainen 25-35 vuotta, ammatti toimistotyöntekijä. 3 lasta ja koira. Auto on hankittu siksi, että kiireinen työelämä on pakko saada jotenkin sopimaan yhteen perheen kanssa. Kesämökillä on käytävä joka viikonloppu sekä lapset on vietävä harrastuksiin, tarhaan, kouluun ja mummolaan samalla reissulla kun haetaan postit laatikosta. Kaupasta on ostettava uusi kylpyhuone, eikä sen takia todellakaan tilata kotiinkuljetusta kun meillä on tuo tila-auto. Lasten harrastuksiin kuuluu kaikki se mitä naapurinkin lapset harrastaa. Riippumatta siitä mitä omat lapset on mieltä. Ostoskoriin päätyy kaikki se mikä sillä hetkellä on lehtien mukaan terveellistä. Viime viikolla se oli liha ja tällä viikolla porkkanat. Vaaleissa he äänestivat sitä ehdokasta kuka on luvannut puhtaan, turvallisen ympäristön lasten kasvatukseen.

 

ALFA ROMEO 147

Mies tai nainen. Ikä 20-50 vuotta. Hedonisti kenelle nautinto on tärkeämpää kuin luotettavuus. Auto on jotain muuta kuin kulkuneuvo. Henkilö haluaa erottua massasta, mutta siinä on kyse muusta kuin halusta aiheuttaa kateutta. Se ei onnistu, koska kukaan järkevä ei osta Alfa Romeota. Siksi auton valinta tehdään vain omien epämääräisten halujen täyttämiseksi. Liikenteessä hän liikkuu suurelta osin sääntöjen puitteissa eikä aiheuta muille tielläliikkujille harmaita hiuksia. Tosin eräät Audi ja BMW kuljettajat kokevat Alfa Romeot uhkana ja yrittävät provosoida näitä näytämään kyntensä.

 

 KAIKKI AUTOT vm 1980-2000

Mies. Ikä 20- 70 vuotta. Ammatti, varastomies tai teollisuustyöntekijä. Hyvin kätevä käsistään ja osaa korjata itse autonsa. Ei luota nykytekniikkaan ja on muutenkin hyvällä tavalla vanhanaikainen. Kova penkkiurheilija. Loton hän jättää joka viikko ja pitkävedosta tulee voittoja silloin tällöin. Kaupasta hän ostaa samaa ruokaa kuin on aina ostanut. Vaaleissa hän äänestää samaa puoluetta kuin on aina äänestänyt.

 

Voisin jatkaa samanlaista listaa aika monen muunkin auton suhteen. Joku on joskus sanonut, että ei auto tee mitään vaan se kuljettaja. Niin, mutta kun se tietynlainen kuljettaja ostaa tietynlaisen auton.  Sen takia tietyt merkit hallitsee sakkotilastoja ja auton merkistä voi päätellä paljon ihmisestä. Auton ja sen omistajan välillä on aina suhde, mikä vaikuttaa ajotapaan.

On hieman outoa, kun ihmisen käyttämän kravaatin väristä voi kuulemma päätellä ihmisen luonteen mutta hänen ostamansa kymmenien tuhansien eurojen auto ei sitten kerro mitään hänestä..

Uskoo ken tahtoo