” W958 USKOMATTOMAN PITÄVÄ TALVIPINTA ”

Syväjärven Kuljetus Oy ja Hajatek Oy ovat pohjanmaalaisia Kortesjärvellä toimivia pitkän linjan kuljetus- ja koneurakointiyrityksiä, jotka ovat keskittyneet turveurakointiin sekä maa-ainestoimituksiin.
– Olemme maatalon poikia ja 90-luvun alkupuolella aloimme panostamaan tosissaan turve- ja maa-ainesurakointiin. Kuljetuskalustona meillä on tällä hetkellä neljä sora-autoa ja kuusi turveautoa sekä huoltoautoja ym. Konekaluston rungon muodostavat parikymmentä traktoria, pyöräkuormaajat, kaivukoneet ja kallionporauslinjasto soramontullamme. Työllistämme toistakymmentä ammattimiestä jatkuvasti ja kesällä turvesesonkina meitä on porukasssa nelisenkymmentä. Pohjanmaalla on hyvä yrittää joten jos on ajatusta ja intoa tekemiseen niin rohkeasti vain omaa yritystä perustamaan, kehoittaa Jari Syväjärvi joka toimii myös Kortesjärven yrittäjäjärjestön puheenjohtajana.

 

Pohjanmaan nevoilta nostettu turve menee pääosin lämpö- ja voimalaitoksiin kuten Pietarsaaren Ahlfors Kraftille. Rahkaturvetta toimitetaan kuivikkeeksi ja osaksi vientiin Hollantiin; tulppaaneista tunnettuun kasvinviljelymaahan.

– Metsäenergian käyttö kasvaa Suomessa mikä on hieno asia sen ympäristöystävällisyyden sekä energiaomavaraisuutemme kannalta mutta pitää muistaa että risupaketti ei pala ilman turvetta, huomauttaa Syväjärvi.

Omalta sora-ainesalueelta louhitaan ja jalostetaan kalliomurskaa sekä soraamurskaa lähinnä maarakennusalan tarpeisiin.

– Toimitamme maa-aineksia laajasti eri puolille Pohjanmaata, sanoo Syväjärvi.

Syväjärven huoltohallilla pidetään kalusto kunnossa ja pyörät pyörimässä.

– Toki autot ja koneet huolletaan merkkiliikkeiden toimesta mutta jotakin pientä laittoa tällaisessa kalustomäärässä on jatkuvasti. Ja rengashuollon teemme itse hallillamme, sanoo Syväjärvi.

Renkaissa aloitettiin tiivis yhteistyö Bridgestonen kanssa reilu vuosi sitten.

– Päätimme keskittyä laadukkaaseen premium-luokan renkaaseen niin auto- kuin konekalustossamme. Meillä on lisäksi Kortesjärvellä SEO-huoltoasema, jossa myymme ja asennamme henkilöautopuolen Bridgestone-renkaat. Asemamme D-pisteestä saa dieselin lisäksi myös AdBlueta normaalilla pankkikortilla. Bridgestonella on laatutuotteiden lisäksi osaava ja innokas kenttähenkilökunta sekä kattava myyntiverkosto joten palvelu ja koko yhteistyö on ollut Bridgestonen porukan kanssa hyvää, kehuu Syväjärvi.

Syväjärvellä on paljon kokemusta eri rengasmerkeistä pitkältä aikaa.

– Kyllä Bridgestonen laatu on omalla tasollaan. Renkaat kestävät kulutusta eikä runkovikoja ilmene kuten aiemmissa renkaissa usein sattui olemaan. Pintamallit ovat markkinoiden parhaita ja niitä on tarjolla joka ajoon. Ja vielä kun Bridgestonen runko on pinnoitettavissa pariinkin kertaan Bandagin laadulla Seinäjoen Rengaskeskuksen toimesta, ei tuotteeseen voi olla kuin tyytyväinen. Pitää myös muistaa se fakta että aina löytyy ostettaessa halvempia renkaita mutta käytettäessä ne tulevat kalliimmiksi. Ei meillä ainakaan ole varaa ajaa huonoilla renkailla, sanoo Syväjärvi.

Sora-autoissa Bridgestone on näyttänyt kestävyytensä ja monet muut hyvät ominaisuutensa.
– Ympäri vuoden käytettävä M748 on hyvä eturengas kiviautoihin ja se kestää hyvän pistosuojauksensa ansiosta terävien lohkareiden osumia – sama ominaisuus on myös Bridgestonen pyöräkuormaajarenkaissa.
Montullamme ajetaan jatkuvasti syvässä liejussa mutta renkaan viisaan karkean pintakuvion ansiosta autot kääntyy eivätkä puske. M748 rengas on silti hyvä ajaa myös pikitiellä, ilmoittaa Syväjärvi.

Sora-autoissa joilla ajetaan pääosin maantiellä sekä turveautoihin Syvävärvi valitsee eturenkaaksi Bridgestone W958:n ja perävaunuissa pyörivät M840:set.
– Uusi W958 laitetaan alle talveksi jolloin se on tosi hyvä ja uskomattoman pitävä talvipinta vaikka se aluksi näytti silmään vähän kesäiselle. Renkaan kuluessa siitä tulee sitten mainio kesäkumi eli samalla rengastuksella ajaa kaikki sesongit, toteaa Syväjärvi.

Kun kuorma-autojen teho pitää saada välitettyä vaikeissakin olosuhteissa pitävästi maahan, on Bridgestone W990 vetopyörä paras lääke pito-ongelmiin.

– Pitoa riittää ääriolosuhteissakin ja yhdistelmällä päästään liikkeelle niin nevalta kuin liejuisesta montustakin. W990:een voi aina luottaa. Meillä on kaikissa turveautoissa ilmajouset perässä mikä parantaa liikkellelähtöä varsinkin talvella ja ilmajousitus säästää myös vetorenkaiden ikää, sanoo Syväjärvi.