Myytinmurtaja

IMG_2173

Näin Power Truck Show viikonlopun alla on juuri sopiva hetki ottaa puheeksi eräs asia. Tässä on tullut aika monena kesänä kierrettyä ”rekkafestareita” ympäri Eurooppaa ja olen saanut kunnian tutustua suureen joukkoon alan ihmisiä.  Osasta heistä voisi käyttää jopa ilmaisua ”legenda” tällä hulluuden alueella, mitä kutsutaan kuorma-autojen customoinniksi. Olen tutustunut ihmisiin ja heidän rakentamiin autoihin sekä taustoihin autojen takana, mitkä eivät (yleensä) avaudu suurelle yleisölle. Rakenteluun ja näyttelyiden kiertämiseen on varmaankin yhtä monta motiivia kuin on ihmistäkin. Mutta niinhän se on esimerkiksi matkailussa. Joku matkustaa hyvän ruuan perässä. Toinen haluaa katsella arkkitehtuuria ja kolmas juoksee halvan viinan perässä. Motiivi on eri, mutta silti se on matkailua.

Yhtä monta vuotta kuin olen kiertänyt, olen saanut lukea ja kuulla kuinka ihmiset suorastaan haukkuvat tätä customointikulttuuria. Yleisin aihe on se, kuinka kallista se on ja ihmetellään mistä ne rahat tulevat. Suurin osa on sitä mieltä, että ne revitään yhtiön kuljettajien selkänahasta. Samat henkilöt ovat sitä mieltä, että näillä firmoilla menee oikeasti erittäin hyvin ja he vain ”esittävät”, että kuljetusalalla menee huonosti.

Toinen melkein yhtä suuri aihe haukkumisessa on se, ettei tätä rakentelua ja näyttelyissä kiertelyä pidetä harrastuksena. Mielestäni hieman outoa kun kumminkin henkilöauton entisöintiä pidetään harrastuksena, mutta kuorma-auton customointia ei. Ei kyllä ihan aukea minulle tämä logiikka. Kaikki harrastukset ovat hyviä, jos ihminen itse saa siitä hyvän mielen ja fiiliksen.

Olipa ne syyt haukkumiseen mitkä tahansa, niin minä ajattelin kertoa ihan faktaa liittyen kuorma-autojen customointiin. Vaikuttaa siltä, että ihmiset kuvittelevat sen olevan jotenkin myyttistä puuhaa. Todellisuudessa se on järjettömän kovan työn tulosta. Siinä ei ole mitään sen ihmeellisempää.

 

Ensimmäinen asia eli raha. Sitä kuluu tietysti autosta riippuen tuhansista euroista jopa satoihin tuhansiin. Kaikkea löytyy. Mutta yhteistä näille summille on se, että ne ovat suhteessa yrityksen kokoon. Yksikään yhden auton yritys ei pysty käyttämään satoja tuhansia customointiin. Sen luokan projektit ovat sellaisten yritysten, joiden liikevaihto mitataan miljoonissa. Pienemmät firmat pystyvät käyttämään muutamasta tonnista muutamaan kymmeneen tuhanteen. Yhteistä näille kaikille on se, että ne summat on mitoitettu yrityksen toiminnan mukaan. Sillä yritystoiminnalla ne kulut katetaan. Hyvin moni yritys on rakentanut erikoisempia kuorma-autoja jo vuosia ja siitä huolimatta nämä yritykset ovat pystyssä. Eikö se jo kerro jotain siitä, että rakenteluun käytetty rahamäärä on suhteutettu yrityksen talouteen? Tietysti on yrityksiä ja ihmisiä keneltä on lähtenyt ”mopo keulimaan” eivätkä he ole ymmärtäneet tätä tulo/meno-asian tasapainoa. Mutta ne ovat yksittäisiä tapauksia. Eivät koko ”alan” ongelma.

Ja mitä pienempi firma, niin sitä enemmän omistaja laittaa ihan omaa rahaa siihen customointiin. Muut ihmiset omistavat kesämökin tai veneen. Matkustelevat ulkomailla tms. Joku kuljetusyrittäjä laittaa saman summan autoon. Onko siinä jotain ihmeellistä?

Ja omasta puolestani voin kertoa, että minä en polta tupakkaa enkä käytä alkoholia. Jos polttaisin askin päivässä ja käyttäisin 20 € viikossa kaljaan tai muuhun alkoholiin niin se tekisi vuodessa n. 3000 €. Kuorma-auton käyttöajaksi lasketaan n. 5 vuotta eli sinä aikana minä ”säästän” 15000 € autoni rakentamiseen. Se on aika paljon rahaa eikä se tule mistään kuljettajan selkänahasta tai minkään veronkierron avulla. Minä vain käytän sen rahan eri tavalla kuin joku muu.

Hyvin moni on myös arvellut, että autotehtaat sponsoroivat näitä projekteja. Koko Euroopassa taitaa olla vain muutama auto, joiden rakentamista autotehtaat ovat helpottaneet. Sitä en osaa sanoa onko kyse teknisestä tuesta vai ihan rahallisesta avusta, mutta kuten sanoin, niitä autoja on vain muutama. Eli sen myytin ammun alas ihan suoraan.

Mitä tulee muuhun sponsorointiin niin sitä on aivan laidasta laitaan. Hyvin moni yhteistyökumppani myy tuotteitaan tai palveluitaan rakentajalle normaaleja hintoja edullisemmin. Se on varmasti se yleisin tapa toimia.

Ja mitä tulee näihin juttuihin koskien Euroopassa järjestettyjen näyttelyiden kiertämiseen. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun joku tietämätön huutelee että ”kyllä on paljon rahaa kun kierretään pitkin Eurooppaa näyttelyissä”. Tässä teille pari faktaa.  Näyttelyt tuottavat järjestäjille kymmenien, jopa satojen tuhansien eurojen voittoa joka vuosi. Heille se on bisnes. Ja heillä on tarkoituksena saada sinne aina uusia autoja, jotka kiinnostavat ihmisiä. Sillä tavalla ihmiset tulevat ja ostavat lippuja. Hyvin moni järjestäjä kutsuu autoja tapahtumaan ja he myös kustantavat majoituksen, ruuat ja jopa laivamatkat. Eli kaikki kulut eivät mene suoraan auton omistajan kukkarosta. Ja hyvin usein ulkomaille suuntautuvat näyttelyreissut suunnitellaan niin, että otetaan joku menopaluu-kuorma lähelle näyttelypaikkaa. Siten matkalla tehdään jopa töitä.  Eli lyhyesti sanottuna. Ne reissut eivät todellakaan maksa niin paljon kuin voisi kuvitella. Tietysti siinä tulee autolle pari ”välipäivää” töistä, mutta saa kait omistaja olla joskus lomallakin niinkuin muutkin ihmiset?

Nyt on tuo rahapuoli on tullut selväksi niin tehdään selväksi seuraava asia ja se on ”oman ajan käyttö”. Suurin osa rakentajista käyttää auton rakentamiseen niin paljon työtunteja, ettei sitä moni edes ymmärrä. Olen monesti sanonut että jokainen saa kokeilla samaa. Ensin hoidetaan normaalit työt ja sitten kaikki vapaa-aika ollaan hallissa jonkun osan kimpussa. Ja minä tiedän, että nyt siellä joku kotipoliisi ajattelee ”Eihän sitä saa tehdä töitä enemmän kuin laki antaa myötä” Ei saakaan, mutta harrastaa saa. Kaiken kaikkiaan se oman työn osuus projekteissa on niin valtava, että sen merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa. Siinä jää monesti perhe-elämä liian vähälle huomiolle. Ystäviä ei ehdi tavata. Se on niin rankkaa, että moni on sanonut monta kertaa ”tässä ei ole mitään järkeä”. Ei siinä välillä olekaan, mutta se on jokaisen oma valinta. Niinkuin kaikki harrastukset.

Sen haluan vielä sanoa, että ottakaa asioista selvää, ennenkuin alatte puhumaan yhtään mitään. On hyvin surullista, kun kaikki customoinnin harrastajat haukutaan samassa lauseessa vain sen takia, että oletetaan asioita sen perusteella mitä luullaan tietävänsä.

IMG_1403