On sitten lähetetty palautetta

DSC01379

Kuten on tullut kerrottua, niin olen viime aikoina asioinut aika usein Vuosaaren satamassa. Viime aikoina eräät asiat ovat saaneet minut miettimään, kuinka tyhmiä ihmisiä meidän yhteiskunnan päättävillä paikoilla on. Eikä nyt mennä ihan sinne ylös asti, vaan katsotaan sitä alempaa johtoporrasta. Kansanedustajat ovat nyt valitusvapaalla vyöhykkeellä. Lepo vaan.

Ensimmäinen asia mistä laitoin sähköpostia, on liikennevalojen ohjaus kehä 3:lla. Miten joku ajatusten Tonava on voinutkin ajastaa ne niin päin hervantaa. Kun lähtee sataman suunnasta, niin sellaista vihreää aaltoa ei ole, millä valot pääsisi ajamaan läpi pysähtymättä. Jos ensimmäisiin valoihin pysähtyy ( ne on muuten rakennettu vain siksi , että Sipoolaisillakin olisi edes yhdet liikennevalot) niin kolmansiin valoihin ei pysty kiihdyttämään niin että niistä ehtii. Oli kuormaa päällä tai ei. Huonoimmassa tapauksessa täytyy pysähtyä kolme kertaa. Ja valoja on neljässä risteyksessä. Matka on koko ajan ylämäkeä eli joku Greenpeacen ihminen voisi siitä hyvästä köyttää itsensä Kiasman katolle. Sehän on jo ympäristörikos kun rekat saastuttaa turhilla kiihdytyksillä. Talvella liikkeellelähtö ylämäkeen on aivan katastrofi, kun jokainen auto kiillottaa pintaa hieman lisää.

Ja kaikki nämä ongelmat poistuisi vain sillä, että valot ajastetaan uudestaan. Uskoisin että siihen on kehitetty jo joku ÄPSI minkä kautta insinööri voi tehdä homman ihan vaikka bussissa istuessa. Autoa hänellä ei selvästikään ole, koska muuten hän olisi osannut huomioida tuon asian jo ajat sitten. Eli jos ei minun sähköpostini ole tavoittanut sitä bussissa istuvaa insinööriä, niin ehkä se älypuhelin poimii nettivirrasta sanat ”insinööri ja ÄPSI” ja siten hän eksyy lukemaan tämän jutun ja ymmärtää korjata ajastuksen. Kiitos. Elvis on poistunut rakennuksesta.

037

Toinen palaute lähti juuri tullille. Se koski Vuosaaren sataman järjestelyjä. Gatehousen edessä alkaa olla yhdistelmiä kolme peräkkäin ja neljä sivuttain, koska paikat loppuvat kesken. Joskus jopa puolet autoista on venäläisiä, jotka odottavat tullin asiakkaana. Siellä korjataan kuorman sidontaa kylki auki tai muuten vain odotetaan. Samaan aikaan tien toisella puolella on yksi hienoimmista tullin parkki- ja kontrollipaikoista mitä olen missään nähnyt. Ja arvatkaa mitä? Se on päivästä toiseen tyhjillään. Pari autoa siellä käy silloin tällöin mutta aika harvoin.

Miksi näitä kaikkia tullin asiakkaita ei voi hoitaa siellä samalla pihalla ja samassa rakennuksessa? Siellä olisi paremmat tilat hoitaa tarkastuksia. Siellä on katokset ja telineet ym. Ai niin tietysti. Siinä voisi käydä niin, että joku tullivirkailija jäisi ilman sitä omaa näyttöpäätettä minkä ääressä on kiva katsella Youtubea. Tai vielä pahempaa. Joku voi saada lopputilin. Ja siitä seuraisi se, että valtion rahaa säästyisi ja sehän ei tietenkään käy. Sitähän tulee koko ajan lisää.

Olisi todella mukava kuulla selitys tälle touhulle. Onkohan se vain niin, ettei kukaan johtaja ole katsonut ulos ikkunasta nähdäkseen tilanteen? Ai niin. Se Youtube on parempaa katsottavaa.

Nämä asiat voivat olla pieniä ongelmia maailman mittakaavassa, mutta ovat myös asioita mille voi helposti tehdä jotain. Afrikan nälänhätää on yritetty korjata kymmeniä vuosia, mutta nämä ongelmat voisivat hoitua vaikka sieltä bussin penkiltä.

Vaikka Vuosaaren satamassa olisi Suomen tehokkain ja hienoin kontinkäsittelysysteemi, niin se ei auta, mikäli autot ovat ABC:n vieressä parkissa ja odottavat toimistolle pääsyä hoitamaan asiansa. Pienet asiat pitää saada toimimaan että koko homma toimii.

Ei tämä ole yhtään sen vaikeampaa.. Jos vain on halua.