Sisäkaapin luomistuskaa

Sisäkaappi

Halusin kaapiston mikä muistuttaisi kalliota. Itseasiassa halusin sellaisen jo edelliseen autoon mutta silloin ei jotenkin ollut uskallusta kokeilla jotain niin uutta. Nyt ajatus tuntui hieman toteutuskelpoisemmalta. Ehkä toisaalta siitä syystä että kokemusta lasikuidusta oli karttunut lisää sitten viime auton rakentamisen.

Otin yhteyttä erään teatterin lavastajaan ja kyselin tekniikkaa millä he tekevät lavasteisiin kalliota ja kiviä. Hyödynsin sitä työtapojen suhteen, mutta materiaali piti vaihtaa lasikuituun. Lavasteissa käytetty paperimassa ei kestäisi hirveän kauaa auton sisällä.

Löysin erään kaverin kuka tekee valmiita kaappeja kuorma-autoihin. Hän lupasi tehdä vain kaapin rungon.Tällä tavalla sain vain sen osan kaappia minkä tarvitsin. Runko oli tarkoitettu toiseen malliin joten jouduin hieman muokkaamaan sitä. Oli silti järkevää ostaa runko valmiina. Säästin siinä rahaa ja aikaa. Tein runkoon itse 2 kpl valepohjia mihin piilotin 18 litran suljetut kotelot subwoofereille.

Kaapin runko

Lainasin kaverilta Scaniaa, johon runko lopulta sovitettiin koska meillä ei vielä ollut tulevaa autoa. Kun se saatiin sovittamisen ja säätämisen jälkeen sopimaan ja kiinnitys rakennettua niin kaappi otettiin pois autosta ja osat kiinnitettiin toisiinsa lopullisesti

Pinnan päälle liimattiin finnfoam eristelevyä mihin muotoiltiin kalliota muistuttavia muotoja. Kun muodot saatiin suurinpiirtein kohdalleen niin päälle alettiin kuiduttaa lasikuitua. Hartsi sulatti hieman alla olevaa eristelevyä mikä osaltaan muokkasi pintaa vielä lisää.

Monen lasikuitukerroksen jälkeen alkoi pinta olemaan valmis. Työtä oli kuitenkin vielä paljon ennenkuin kaapin voi maalata.Esimerkiksi ovien liike ja toimivuus oli varmistettava.Myös tuleville vahvistimille oli rakennettava paikat kaappiin.

Lopulta kaappi alkoi olla maalausta vaille valmis. Ensin maalattiin pohjamaali. Tämän päälle maalattiin keltaisia viiruja, joista lopulta tulee kallion halkeamia. Keltaisen maalin kuivuttua niiden päälle teipattiin maalarinteippiä. Teippiin piirrettiin halkeamat ja leikattiin veitsellä irti teipistä. Halkeaman päälle jätettiin teippi.

halkeaman teippausta

Kun halkeamat oli maalattu ja teipattu, niin päälle ruiskutettiin kivistuktuurimaalia monta kerrosta. Ennen maalin kuivumista poistettiin halkeamien päältä teipit. Kun pinta oli täysin kuivunut niin kynäruiskulla lisättiin varjostuksia ja punaisia yksityiskohtia koko kaapin pintaan. Myös keltaisten halkeamien päälle maalattiin hieman punaista jolla saatiin laavamainen vaikutelma.

halkeamien maalaus

Kaappi alkoi olla aika lailla valmis, mutta jäljellä oli vielä yksi suuri haaste. Saada valmis kaappi paikalleen auton sisään yhdessä osassa. Sitä kun ei oltu voitu sovittaa valmiina pinnoituksen kanssa, joten oli hieman arpapeliä mahtuuko se. No ilmaa jäi väliin joka puolelle.. Ja sisällä tuo näyttää nykyään olevan.