Takapää (versio 2)

Pääsiäinen meni jälleen perinteisellä tavalla. Hallilla puuhastelemassa. Tällä kerralla vuorossa oli takapään muutos. Melkein 2 vuoden aikana olen huomannut, että perän muoto tuo mukanaan pieniä ongelmia. Lukuisat kärrynvaihdot ja hyvin erilaiset kärryt ovat jättäneet merkkinsä maalipintaan. Pieniä pintaraapaisuja, mutta ikäviä silti. Ajattelin että pienellä muutoksella tuo ongelma poistuu. Siis eipä muuta kuin pääsiäisen pyhät hyötykäyttöön ja perä uusiksi.

Aluksi tietysti purin perästä valot yms osat. Sen jälkeen otin reilusti palan pois. Se oli hyvin yksinkertainen toimenpide. Selvät linjat mitalla ja rälläkkä käteen.

DSC00332DSC00340

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aukon päälle sitten taipuisaa muovia muotiksi.( Muovin valinnassa täytyy huomioida että se kestää hartsia. Ikävää jos muotti sulaa kiinni).

DSC00347

 

Sen jälkeen perä irti autosta ja kääntö ympäri. Kuiduttaminen tehtiin taustapuolelle, koska muottimuovi oli ikäänkuin maalin puolella. Tällä tavalla saadaan heti ensimmäisellä kuiduttamisella hionokittiä vaille valmis pinta.

DSC00350

 

 

 

 

DSC00357

 

 

 

 

 

Hartsin kuivuttua perän kääntö oikein päin ja yläpuolelta kuidutetaan reunojen pyöreämmät muodot. Tukiputkiston takia niitä kohtia ei voinut kuiduttaa takapuolelta.

 

 

Sitten oli vuorossa kittaus ja hionta. Ensimmäisellä kerralla laitoin reilun kerroksen ”tukevampaa” kittiä reunoille. Niiden kohtien muoto oli sen verran kaukana lopullisesta. Hionnan jälkeen pari kertaa uusi kierros. Lopuksi muutaman kerran hionokittiä ja päälle hiottava pohjamaali. Pohjamaalin kuivuttua kevyt hionta ja huolellinen puhdistus.

DSC00370

 

Ennen maalausta hallin seinät ja lattia kasteltiin vedellä ettei pöly  aiheuta ongelmia maalatessa. Maalauksen uskalsin tehdä itse, kun päälle vedetään vielä lakka. Maalin pienet virheet saadaan helposti korjattua, mutta lakkapinnan korjaus onkin isompi homma. Pääsiäislauantain Helloweenin keikan innoittamana ”piilotin” perään myös yhden kurpitsan..

DSC00379

Lakkauksen kävi tekemässä ”luottopelaaja”.. Se mies, kenestä olen sanonut että on se helppoa kun sen osaa.

DSC00378

Seuraavana aamuna sitten valot yms takaisin paikalleen. Perän kiinnitys ja johdot kiinni. Loppujen lopuksi perän kiinnitys ja irroitus on hyvin nopea toimenpide. Puolessa tunnissa sen ottaa irti ja laittaa vieläpä paikalle.. Hyvin huoltoystävällinen sanon minä vaikka normaalisti sitä ei tarvitse edes irroittaa. Akkujen tarkistus käy ihan vain avaamalla se saranoiden varassa.

Kohta pari vuotta autolla töitä tehneenä on pakko sanoa, että kaikki ne töiden tekemisen kannalta tärkeät asiat ovat onnistuneet loistavasti. Tuo perän muoto on ainoa mikä on aiheuttanut edes pientä päänvaivaa, mutta nyt sekin on korjattu. Autoa alunperin suunnitellessa käytin niin paljon tunteja juuri siihen, että kaikki muutokset tehdään niin ettei ne haittaa normaalia työtä. Ja annan itselleni siitä onnistumisesta 9.5 pistettä..

IMG_1985