UPM.. Turvallisuus on tärkeintä

Pääsin sitten vihdoin ja viimein katsomaan, miten UPM n paperitehtaan turvallisuuspolitiikka käytännössä toimii. Siitä on aikaa kun tuli ohjeet, että suomalaisilla kuljettajilla on oltava työturvakortti sekä UPM n oma turvakoulutuskortti. Muuten ei kuulemma kuormaa saa. Minä olen jotenkin onnistunut välttämään nuo paikat, mutta nyt se päivä koitti. Sain lastausosoitteen Kuusankosken UPM:n tehtaalle. Tarkistin lähtiessä että minulla on varmasti molemmat turvakortit mukana. Turvavarusteet on tietysti aina autossa

Kun vihdoin saavuin tehtaalle ja lähettämön eteen, niin paikalla oli 4 ulkomaista autoa hakemassa kuormaa. Pari venäläistä ja pari puolalaista. Sisällä lähettämössä oli ainakin kolmella eri kielellä selostettu ja kuvilla selvennetty turvavarusteet, mitkä kuljettajilla on oltava päällä. Turvaliivi, turvakengät, suojalasit sekä kolhusuojalakki/ kypärä. Näillä ulkomaalaisten kuljettajien varusteet oli seuraavat. Yhdellä ei ollut edes turvaliiviä. Toisella turvaliivi oli niin likainen, että se oli käytännössä musta. Tuskin täytti mitään normeja. Kenelläkään näistä kuljettajista ei ollut suojalaseja tai turvakenkiä. Tai sitten venäjällä on keksitty turva-varvassandaali. Kypärää ei ollut kenelläkään. Yhdellä venäläisellä tosin oli niin paksu pipo, että ehkä se jotain iskuja pehmentää.

Lähettämön edessä oli puolalainen auto ja moottori käynnissä. Kahden metrin päässä oli kyltti missä luki vain SUOMEKSI että tyhjäkäynti lähettämön edessä kielletty. Koskeeko tämä tyhjäkäyntikielto vain suomalaisia?

Minä sain lastausohjeet ilman, että mitään turvakortti kysyttiin. Ajoin toiselle puolelle tehdasta lastaamaan. Laiturissa oli suomalainen auto lastaamassa ja kävin katsomassa kuinka kauan siinä vielä menee. Tällä suomalaisella kuljettajalla oli juuri ne varusteet päällä mitkä lähettämön seinällä vaadittiin. Samat varusteet mitkä minullakin oli.

Eli nyt minä esitän kysymyksen?

Miksi tällaisia vaatimuksia turvakorteista ja turvavarusteista on, jos ei niitä kukaan valvo eikä niitä keneltäkään vaadita? Vai olisinko minä saanut kuormaa ilman varusteita? Puolalainen näköjään sai.

Minun mielestä on aivan sama vaikka tehtaalla vaadittaisiin vaaleanpunainen tikkari suuhun. Jos se pitää olla niin sitten se on. Loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä, onko se järkevää tai ei. Mikäli määräys on, niin silloin sitä noudatetaan ja joku sitä valvoo tai sitten siitä määräyksestä on luovuttava. Kaikilta määräyksiltä putoaa pohja pois jos niitä ei vaadita kaikilta. Silloin sääntöjä kohtaan tulee välinpitämättömyyttä ja sen jälkeen kukaan ei noudata mitään.

Näillä määräyksillä varmaankin pestään kädet mahdollisen vahingon sattuessa. Voidaan aina sanoa että kuljettajilta vaaditaan sitä ja tätä. Eihän siellä mitään vaadita vaan ainoastaan ohjeistetaan.

Olisiko aivan mahdoton ajatus, että UPM alkaisi oikeasti noudattaa omia määräyksiään. Vai käykö siinä niin, että silloin jää suuri osa kuormista ajamatta halvalla..